Svenska Kvinnoförbundet i Pargas firarade 70 år

08.09.2016 kl. 15:33
Svenska Kvinnoförbundet i Pargas firade 70 år med jubileumsseminarium söndagen den 6.11.2016 i Pargas

Jutta Ahlbeck-Rehn, PD, har nyligen, tillsammans med kollegor, utkommit med boken ”Kipupisteissä. Sairaus, kultuuri ja modernisoituva Suomi.” som i synnerhet behandlar kvinnors hälsa ur kulturella och historiska perspektiv.
Hennes doktorsavhandling om kvinnorna på Själö hospital har fått uppmärksamhet, vunnit pris och t.o.m. blivit teater.

Vad är hennes forskarsyn på kvinnors hälsa, sjukdomar och diagnoser i dag?

Siv Sandberg, PL, är förvaltningsforskare med inriktning på kommuner, regioner och reformer. Hon är känd för allmänheten som kommentator i kommunpolitiska frågor.

Vad är kvinnans roll i politiken och varför är rollen som den är?

Ann-Catrin Östman, docent, är historiker och forskar om kultur kring och uppfattningar om kvinnors situation i samhället, familjen och i arbete.
För tillfället intresserar hon sig för genus, klass och försörjningsvillkor i förmodern tid

Är allt som förr och som det alltid skall vara?

Mellan forskarnas inlägg får vi höra kvartett från Pargas damkör och en duo av unga kvinnor på piano och flöjt.

Svenska Kvinnoförbundet rf:s hälsning framförs av viceordförande Tanja Ljungqvist
Vi bjuder också på kaffe och födelsedagskaka! Och skålar för jubilaren och varandra!

Alla Hjärtligt välkomna!